In onze kapitalistische samenleving wordt al jarenlang ontzettend veel geadverteerd. Producten en diensten moeten geld opleveren en daarvoor moet veel reclame gemaakt worden. Traditionele adverteer methodes, zoals posters, reclamespotjes en coldcalling, worden ook nu nog steeds gebruikt. Deze methodes zijn heel makkelijk te herkennen en kunnen daarom mensen ook snel afschrikken: potentiële klanten hebben meteen door dat er wordt geadverteerd, waardoor ze misschien uit de buurt willen blijven van de reclame. Modernere technieken voor marketing hebben echter niet dit probleem en zijn ook voor reclame-haters effectief. Inbound marketingInbound marketing is eigen een marketing-filosofie die alles behalve de traditionele marketingtechnieken wil gebruiken. Inbound marketeers willen hun doelgroep indirect bereiken, zoals via andere platformen en door de reclame deel te maken van relevante content. Zo kan er bijvoorbeeld een handige, informatieve en relevante tekst geschreven worden voor de doelgroep, waarin het bedrijf, product of de dienst subtiel een keer wordt genoemd. Op deze manier is de tekst niet puur een advertentie, maar is het hoofddoel van de tekst het informeren van de doelgroep. Dit schrikt mensen die liever niet door reclame beïnvloed worden minder snel af. SEO copywritingEen vorm van inbound marketing is copywriting SEO. SEO is eigenlijk een andere benaming voor zoekmachineoptimalisatie. Zoekmachineoptimalisatie is eigenlijk het optimaliseren van zoekgedrag van een internetgebruiker, op basis van verleden zoekopdrachten. Als je ooit de cookies op een website hebt geaccepteerd, dan heb je eigenlijk al te maken gehad met SEO. Cookies betekenen namelijk dat de website jouw zoekgedrag op die website mogen gebruiken en door mogen geven aan grote zoekmachines zoals Google. Door de optimalisatie zal jij als internetgebruiker sneller de voor jou relevante bovenaan de lijst zien staan, dan irrelevante websites. Bij SEO copywriting wordt hier gebruik van gemaakt. Bij deze vorm van copywriting wordt namelijk gebruik gemaakt van veelvoorkomende zoekwoorden in teksten, zodat de tekst zo hoog mogelijk aan de lijst van een internetgebruiker belandt. EffectenDe effecten van deze nieuwe manier van adverteren zijn enorm. In tegenstelling tot de traditionele marketingstrategieën hebben mensen met deze nieuwe methode minder snel door dat er daadwerkelijk wordt geadverteerd. Mensen denken namelijk dat ze een tekst aan het lezen zijn die puur informatief is voor hem of haar, terwijl er ondertussen reclame wordt gemaakt. Mensen vangen daardoor onbewuste reclame op en zullen daardoor onbewust het product of de dienst leren kennen. Hierdoor zal hij of zij het bedrijf later, wanneer hij of zij de naam opnieuw tegenkomt, herkennen en de neiging hebben om het product of de dienst aan te schaffen. |