Stel jezelf eerst de volgende vragen voordat je relatiegeschenken laat bedrukkenRelatiegeschenken, oftewel kleine goodies om nieuwe relaties te ontwikkelen en bestaande relaties warm te houden, zijn net zo oud als de weg naar Rome. Ze worden vaak uitgedeeld op congressen, beurzen, netwerkevenementen, open dagen, et cetera. Denk bijvoorbeeld eens aan bedrukte keycords en je hebt een klassieker onder de relatiegeschenken te pakken. Om tot het beste relatiegeschenk voor jouw situatie te komen, doe je er goed aan om jezelf eerst onderstaande vragen te stellen voordat je relatiegeschenken laat bedrukken.
Wie is mijn doelgroep?Wanneer je een open dag houdt bij je bedrijf zul je wellicht met een hele andere doelgroep te maken hebben dan wanneer je deelneemt aan een netwerkevenement of congres. Bij dit soort zakelijke bijeenkomsten hoef je vast geen kinderen te verwachten, terwijl de kans bijvoorbeeld groot is dat er ook enkele kinderen mee zullen komen naar een open dag. Zeker wanneer de vader of moeder van het kind bij jouw bedrijf in dienst is. Denk daarom goed na over de doelgroep en stem je relatiegeschenk hierop af.
Wat wil ik met mijn relatiegeschenk bereiken?Vaak worden relatiegeschenken gegeven voor marketingdoeleinden. Bijvoorbeeld om een nieuw product te introduceren of de merkherkenning te vergroten. Ze creëren al snel positieve mond-tot-mond reclame waardoor jouw bedrijf op een positieve manier in de spotlights komt te staan. Het is echter ook mogelijk om relatiegeschenken uit te delen met een ander doel in het achterhoofd. Bijvoorbeeld als bedankje voor een prettige samenwerking met een andere organisatie. Daarnaast worden dit soort bedrukte geschenken ook nog wel eens geschonken aan het eigen personeel bij jubilea of om behaalde resultaten te vieren.
Welke boodschap wil ik precies overbrengen?Doe je aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en heb je duurzaamheid hoog in het vaandel staan? Dan moet het relatiegeschenk natuurlijk wel in lijn zijn hiermee. Je kunt dan niet aan komen zetten met een vervuilend product dat linea recta de vuilnisbak in gaat omdat de ontvanger er niet zo veel aan heeft. Vind je duurzaamheid belangrijk en wil je dat ook uitstralen? Kies dan voor duurzame relatiegeschenken waar de ontvanger ook echt iets aan heeft. Zo breng je de boodschap over die je over wilt brengen.
|
https://www.loopper.com/ |