• Auto's en Motoren 01.03.2021

    Het spoelen van de automaat, ook wel flushen genoemd, is volgens experts de allerbeste vorm van onderhoud voor de automaat. Wanneer de automaatbak van een auto regelmatig wordt gespoeld, kan deze vrijwel eindeloos mee. Dit komt doordat tijdens het spoelen de automatische transmissie olie (ATF) voor 95% wordt ververst en de automaatbak gereinigd wordt. Dit zorgt er vervolgens voor dat de gevolgen van schadelijke processen binnen de automaat, zoals warmte, slijtage en vervuiling, worden opgelost. Het spoelen kan klachten verhelpen en ervoor zorgen dat deze minder snel ontstaan. Maar hoe werkt het spoelen van de automaat? Het team van Flushed heeft jarenlange ervaring met het spoelen van automaten en vertellen u precies hoe een spoeling in zijn werk gaat. Bij Flushed werken wij met een eigen geoptimaliseerde methode: de Flushed-methode. Wij hebben ons gespecialiseerd in het spoelen van automaten en dit is dan ook de enige dienst die wij verrichten. Hierdoor hebben wij ons kunnen focussen op het ontwikkelen van een gespecialiseerde methode. Ook hebben wij een eigen soort olie ontwikkeld. Met onze speciale methode en eigen olie, kunnen wij het allerbeste resultaat garanderen.

    Het proces

    Als eerste rijd u met de auto onze garage binnen. Een automaat specialist wacht u op en rijd allereerst een stukje met de auto om te kijken wat het beste is voor uw automaat. Het kan zijn dat er klachten voorkomen en daarom is het van belang om eerst een observering te doen. Vervolgens wordt de automaat gespoeld. Onze collega zorgt er in eerste instantie voor dat de automaat op de juiste temperatuur is. Wanneer dat zo is wordt de automaat gekoppeld aan de professionele spoelmachine. De eerste fase van de spoeling bestaat uit het reinigen van de automaatbak. Er wordt een speciaal reinigingsmiddel toegevoegd aan de machine, dit middel zorgt ervoor dat al het vuil en slib uit de automaatbak wordt gespoeld. De spoelmachine wordt aangezet en spoelt het reinigingsmiddel door de gehele automaatbak inclusief de koeler, leidingen, warmtewisselaar, en koppelomvormer heen. Tijdens het rijden dringt er vuil binnen de automaat, dit gaat vervolgens op cruciale onderdelen van de automaat zitten, door dit vuil te verwijderen kan de automaat weer naar behoren functioneren. Na de reiniging is het tijd voor de tweede fase: het verversen van de olie. Automaat spoelen in tot wel 3x effectiever vergeleken met het handmatig verversen van olie. De speciale machine haalt eerst alle oude donkere olie uit de automaat. Daarna wordt er nieuwe olie daarvoor in de plaats toegevoegd. Deze olie heeft een gezonde rode kleur en zorgt ervoor dat de olie binnen de automaat zijn cruciale functies kan vervullen. Deze processen worden allemaal gedaan terwijl de motor draait, hierdoor is er geen kans op complicaties.

    Het spoelen van de automaat zorgt er vervolgens voor dat uw automaat weer functioneert naar behoren. Al het gevestigde vuil is verwijderd en de olie is ververst. Het is van belang om uw automaat regelmatig te laten spoelen, maar door het slechte advies van dealers wordt hier vaak niet zo over gedacht. Als we kijken naar de mening van experts zien we dat zij aangeven dat de automatische transmissie olie om de 80.000 kilometer vervangen dient te worden. Dit is hetzelfde interval dat de grote oliefabrikanten aangeven. Dealers zeggen dat dit niet hoeft, aangezien zij dan hun middelen niet hoeven te investeren in het verversen van olie. Na verloop van tijd veroorzaakt de oude olie en het gevestigde vuil verschillende klachten. Dit leidt uiteindelijk tot prijzige reparaties. Een spoeling van de automaat kost gemiddeld € 295,- inclusief BTW. De problemen ontstaan vaak na 200.000 kilometer, zorg ervoor dat uw auto in ieder geval voor dit kilometeraantal is gespoeld. Dit voorkomt veel problemen!

     

    Posted by @ 10:55 am

  • Comments are closed.

Archief